La derrota del III Reich a través del cine

Recensiones personales de libros leídos

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La derrota del III Reich a través del cine

Mensaje por David L » Vie Ene 22, 2010 1:05 am

Gracias Letho por compartir con todos nosotros la resonancia del libro entre los grandes historiadores del tema. A ver si puedo hacerme con él y lo podemos comentar aquí en el foro. ¡Enhorabuena a los autores! :sgm120: :sgm120:

Un saludo.
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Lehto
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La derrota del III Reich a través del cine

Mensaje por Lehto » Vie Ene 22, 2010 9:58 am

La enhorabuena a los dos autores foreros: Javier y Fernando, y al foro en general que se ha convertido en una referencia básica en cuanto a recursos web en castellano.
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Audie Murphy
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La derrota del III Reich a través del cine

Mensaje por Audie Murphy » Vie Ene 22, 2010 1:17 pm

Lehto escribió:Si tanto echas de menos un análisis de Das Boot es porque no lees. Ya está publicado.
Entiendo que no guste mucho por estos lares de la paráfrasis que es el foro.
Aunque visto como discutís y criticáis desde una cómoda butaca de salón sus obras pues que cabe esperar.
Cabría esperar más respeto y educación ante las respuestas del resto de miembros del foro :sgm41:

En un libro que se considere medianamente serio no se puede incluir como referencia "la mandolina del capitán Corelli" XDD
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La derrota del III Reich a través del cine

Mensaje por Lehto » Vie Ene 22, 2010 2:22 pm

Audie Murphy escribió:Cabría esperar más respeto y educación ante las respuestas del resto de miembros del foro :sgm41:

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Audie Murphy escribió:
Lehto escribió:Si tanto echas de menos un análisis de Das Boot es porque no lees. Ya está publicado.
Entiendo que no guste mucho por estos lares de la paráfrasis que es el foro.
Aunque visto como discutís y criticáis desde una cómoda butaca de salón sus obras pues que cabe esperar.

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En un libro que se considere medianamente serio no se puede incluir como referencia "la mandolina del capitán Corelli" XDD
:sgm72:
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La derrota del III Reich a través del cine

Mensaje por Lehto » Vie Ene 22, 2010 3:08 pm

Audie Murphy escribió:En un libro que se considere medianamente serio no se puede incluir como referencia "la mandolina del capitán Corelli" XDD
Si, tienes toda la razón. Se trata de una peli tan mala que hacer perder el tiempo a mucha gente. Deberiamos recomendarles que dediquen su tiempo en cosas más utiles.

Film tourism and destination marketing: The case of Captain Corelli's Mandolin
Simon Hudson
Haskayne School of Business, University of Calgary
J. R. Brent Ritchie
University of Calgary; University's World Tourism Education and Research Centre

Film tourism is a growing phenomenon worldwide. However, many tourism organizations have been slow to tap the potential benefits of film tourism, perhaps due to a lack of knowledge, research, or evidence that explains the potential of film tourism. This article presents a conceptual framework for understanding the film tourism phenomenon and, then, using a case study method, reports on the tourism impacts of Captain Corelli's Mandolin on the Island of Cephalonia in Greece. The case supports previous research claiming that films can have a powerful influence on travel decisions. It also shows that film tourism is not always directly related to the success of a film or the marketing activities of Destination Marketing Organizations. Implications for destination marketers are discussed.
Key Words: film tourism • destination marketing • tourism impacts
Journal of Vacation Marketing, Vol. 12, No. 3, 256-268 (2006)
DOI: 10.1177/1356766706064619

Title: Cephallonia and Captain Corelli's Mandolin: the influence of literature and film on British visitors.
Personal Authors: Busby, G., O'Neill, K.
Author Affiliation: Plymouth Business School, University of Plymouth, Plymouth, UK.
Editors: No editors
Document Title: Acta Turistica

Abstract:
The popular media, such as literature, television and cinema, can increase visitor numbers to featured destinations. This study investigates the success of the novel and subsequent film Captain Corelli's Mandolin, both set on the island of Cephallonia (Greece). Data were collected from British tourists (n=89) departing the island at the end of their holiday. As a tourist-motivating factor, Captain Corelli's Mandolin was found to consciously influence holiday choice for a minority of British tourists, with most destination decisions centring on other factors, such as verbal recommendation. Tourists who first visited Cephallonia after release of the novel, rather than the film, desire unchanged or less promotion, suggesting a dichotomy of motivation when compared to those visiting since film production. This study advances existing knowledge in the niche area of film and literary tourism, relating tentative findings to the conceptual models.
Publisher: Faculty of Economics, University of Zagreb

Title: The Corellification of Cephallonian tourism.
Personal Authors: O'Neill, K., Butts, S., Busby, G.
Author Affiliation: Top Floor Flat, 21 Marlborough Buildings, Bath, BA1 2LY, UK.
Editors: No editors
Document Title: Anatolia

Abstract:
Research suggests that popular media such as literature, television and cinema films can increase visitor numbers to featured destinations. This study investigates the ramifications for the Cephallonian tourism industry (Greece), following the success of the novel and subsequent film Captain Corelli's Mandolin. In situ observations to establish the extent of related commodification discovered neither managed attractions nor significant promotion of the 'Corelli' theme. Those Cephallonian residents (n=222) who participated in a quantitative survey were fully aware of local links with the film, with a majority maintaining positive perceptions of tourists despite their increased numbers. This study contributes horizontally to the broad band of literature concerning general perceptions of tourism, while vertically advancing existing knowledge in the niche area of film and literary tourism.
Publisher: Hüseyin Yldrm

Extracting information about emotions in films
Source International Multimedia Conference archive
Proceedings of the eleventh ACM international conference on Multimedia table of contents
Berkeley, CA, USA
Pages: 299 - 302
Year of Publication: 2003
ISBN:1-58113-722-2
Authors
Andrew Salway
University of Surrey, Guildford, UK
Mike Graham
University of Surrey, Guildford, UK

Linking Video and Text via Representations of Narrative

Andrew Salway, Mike Graham, Eleftheria Tomadaki and Yan Xu
Department of Computing, University of Surrey
United Kingdom

Página 7:
“Charting the occurrence in audio description of tokens from the complete lexicon provided by Ortony and
colleagues appears to give a visualisation of one aspect of a film’s story. In the audio description for the film
Captain Corelli’s Mandolin there were 52 tokens of 8 emotion types, as shown in Figure 4...”

La página 8 no tiene desperdicio.

Casting' the Neohellenic `Other':
Tourism, the Culture Industry, and Contemporary Orientalism in `Captain Corelli's Mandolin' (2001)
Rodanthi Tzanelli
University of Lancaster
The present article explores Hollywood narrations of Neohellenic and Mediterranean identity through a relatively recent film adaptation of Captain Corelli's Mandolin by Louis de Bernières. It also looks at film reviews and other texts to reflect critically on its reception by an international audience, and its relationship with the tourist industry. The theoretical trajectory of the analysis comprises a combination of Marxist theory and cultural studies. The chosen subject areas include representations of Mediterranean habitus, the uses of Greek landscape and folk culture and the strong association between historical narrative and stereotyping. An overall conclusion will suggest that most of these representations appeared in past Orientalist discourses. The contexts of late capitalist economy in which such discourses are mobilized invite scholars to examine affiliations between the tourist and the culture industries.
Key Words: culture industry • film • Greece • Orientalism • `otherness' • tourism
Journal of Consumer Culture, Vol. 3, No. 2, 217-244 (2003)
DOI: 10.1177/14695405030032004

`High and Just Proceedings': Notes Towards an Anthology of the Cold War
Fred Halliday

Como es de pago, solo unas líneas: “The abiding artistic denial of the Cold War was communism's role, and the Soviet Union's, in the prior defeat of Nazism. The film, based on a novel by Louis de Bernières, Captain Corelli's
Mandolin, set in the Ionian islands of the Second World War…”

Millennium - Journal of International Studies, Vol. 30, No. 3, 691-707 (2001)
DOI: 10.1177/03058298010300030401

The island that was not there : producing Corelli’s island, staging Kefalonia.
Crang, M. and Travlou, P. (2009) 'The island that was not there : producing Corelli’s island, staging Kefalonia.', in Cultures of mass tourism : doing the Mediterranean in the age of banal mobilities. Farnham : Ashgate , pp. 75-90. New drections in tourism analysis.

Abstract
This chapter will focus upon the contested practices and imaginations of one island whose tourist market is markedly divided between an upmarket north and mass market south. In the midst of this tense clash of tastes, the island was the setting for the book and the film of Captain Corelli’s mandolin. So this chapter moves between the Louis de Bernières’ book Captain Corelli’s Mandolin (1997), the Miramax film of the book (released 2001) and the touristic experience of the island.

Film-induced Tourism: Inventing a Vacation to a Location
Walaiporn Rewtrakunphaiboon (Dr. Walaiporn Rewtrakunphaiboon is currently a lecturer in Department of Tourism and Hotel Studies, Bangkok University. She received her Ph.D. in Tourism from University of Surrey, United Kingdom and her M.Sc. in International Hotel Management from the same university.)

La referencia bibliográfica me salía en sánscrito, no tenía ganas de apretar la banderita inglesa de la esquina superior derecha...
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Uraeus

La derrota del III Reich a través del cine

Mensaje por Uraeus » Sab Ene 23, 2010 1:49 am

Un poco de respeto a quienes han hecho el esfuerzo de publicar un libro :(

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Mensaje por David L » Sab Ene 23, 2010 3:04 am

Haya paz, todos podemos tener algún calenton de vez en cuando, el amigo Letho ya se disculpó así que aquí paz y allá gloria, como dice el dicho. Siempre y cuando las opiniones se realicen con educación y respeto tienen y tendrán cabida en el foro, al fin y al cabo estamos aquí para compartir opiniones. Espero que este post no se salga de madre, sería una pena ya que hay dos compañeros que han puesto todo su esfuerzo e ilusión en sacar adelante este libro como para que ahora seamos nosotros mismos los que lo estropeemos con discusiones salidas de tono. Os pido vuestra colaboración.

Un saludo.
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Mensaje por Javier Ormeño Chicano » Sab Ene 30, 2010 11:01 pm

Menuda se ha liado con la guitarrita del italiano!. Bueno, me gustaría dar mi opinión sobre esa película que para mi parecer es normal, más bien tirando a mala. Sin embargo esa película tiene a mi entender algunos elementos, fuera de lo estrictamente cinematográfico, que la hacen bastante interesante para el tema tratado. En primer lugar trata un tema poco desarrollado y es el cambio de bando de Italia el 6 de septiembre de 1943 desde el punto de vista tanto italiano como alemán. Una buena oportunidad de ver la interacción de los dos aliados convertidos en enemigos (hace no mucho pude ver otra producción sobre esto, pero de se trataba de una producción italiana, si no recuerdo mal, y de clase B). Por otro lado la película goza de una cuidada cultura material que bien podría ser la envidia de muchas otras producciones. Personalmente no me gusta (igual que sucede con otras muchas como por ejemplo Windtalkers) pero debo reconocer que los aspectos que he marcado son de interés. Y como se ha dicho antes ya, para gustos los colores.

Al margen de “polémicas” me parece una obra muy interesante y que está repercutiendo fuera de nuestras fronteras de forma acertada y por méritos propios.
Un saludo a todos.
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Mensaje por Eckart » Dom Ene 31, 2010 2:40 am

Ahora mismo tengo el libro en mis manos gracias al detalle de uno de nuestros compañeros (él ya sabe quién es), y he de decir, en honor a la verdad y corrigiendo mi primera impresión, que la observación del conjunto de la obra desde cerca ofrece una visión totalmente distinta a lo que puedan mostrar el índice, la selección de autores poco conocidos o totalmente desconocidos, los fragmentos disponibles en Google Books y la discusión que aquí se desarrolla. El libro es una apuesta muy original e ideada y seleccionada con mucha intención, sabiendo lo que se hace. No en vano, el peso del proyecto, el trabajo que hay detrás del libro, allá donde los lectores no podemos ver, lo han llevado profesionales del audiovisual y la historia. No se trata de un disparar al bulto, de ahí que todas las películas que analiza tengan su razón para estar ahí.

Me enteré de este trabajo y los detalles que le rodean de manera accidental y confusa, por cuestiones que no vienen al caso. Y me alegro mucho de conocerlo ya bien.

Un saludo.
«El conocimiento es mejor que la ignorancia; la historia es mejor que el mito».
Ian Kershaw

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