Aviones británicos y norteamericanos en Europa en Junio 1944

Dudas e interrogantes sobre la Segunda Guerra Mundial

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Werto
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Aviones británicos y norteamericanos en Europa en Junio 1944

Mensaje por Werto » Sab Ago 16, 2008 12:47 am

Hola a todos.

Me gustaria saber si alguien dispone de datos sobre la cantidad total de aviones desplegados por británicos y norteamericanos em Europa en Junio de 1944, si es así le rogaría que los colgaso citando la referencia bibliografica.

Gracias por Addelantado.
Jonny coge el Bombardero,
y lo eleva por el cielo,
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amr1936
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Mensaje por amr1936 » Sab Ago 16, 2008 10:13 pm

Saludos amigo. Según "La Luftwaffe en France" de Jean Bernard-Frappé, los aliados disponían el 6 de junio de 1944 de 3100 bombarderos y 5400 cazas.


www.mejoresfotos2gm.blogspot.com
Creiamos que moriamos por la patria, pero pronto descubrimos que moríamos para las cúpulas bancárias.

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Mensaje por Werto » Dom Ago 17, 2008 12:26 am

Hola a todos.

Ante todo gracias por la respuesta.

No ostante sólo en el día D el número de aparatos empleados en la invasión rondaba los 13.000, de manera que la cifra total de aviones desplegada por los aliados occidentales -aviones de transporte, bombardertos estratégicos, aviones de entrenamiento, del mando costero, de interferencia elctrónica, en Italia, etc etc etc- tuvo que ser condireblemente mayor.

En realidad la cuestión es que yo recuerdo haber leido en este mismo foro que las cantidad de aviones desplegados sólo por los EE.UU. en Europa era de unos 35.000 aviones, pero no recuerdo la obra -y tampoco consigo localizarlo utilizando el buscador- y me gustria que alguien la volviese a citar.

Saludos Cordiales.
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Mensaje por Untergefreiter » Dom Ago 17, 2008 2:55 am

La United States Military Academy History of World War II indica para Mayo de 1944 una cifra promedio de 25,416 aparatos operativos, de los que 13,391 eran británicos y del commonwealth y 12,025 estadounidenses.

La Fuente es el tomo tecero (The War in Western Europe, Part 1, West Point, 1952 - Pg. 56), sito en hiperwar http://www.ibiblio.org/hyperwar/USA/USM ... pe1-2.html)
Untergefreiter: Junior private. No such rank existed in the German forces – it referred to a civilian, of even lower status than a private.

"War is a profession by which a man cannot live honorably; an employment by which the soldier, if he would reap any profit, is obliged to be false, rapacious, and cruel."
Niccolo Machiavelli

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Mensaje por José Luis » Dom Ago 17, 2008 10:02 am

¡Hola a todos!

La USAAF (U.S. Army Air Force) desplegó, tanto en aviones de combate como de no-combate, en todos los teatros de operaciones una fuerza que superaba los 90.000 aviones a finales de 1944.

Pero en el Teatro Europeo de Operaciones (ETO, en sus siglas en inglés) nunca desplegó más de 21.000 aviones de combate de línea de frente, sin contar la aviación de la U.S. Navy Air Force (Los soviéticos consiguieron su cuota más alta en abril de 1945, con 17.000 aviones de línea de frente).

La Royal Air Force consiguió acumular un total de unos 8.300 aviones de combate para la fase final de su ofensiva de bombardeo en 1944.

Fuente: J. Ellis, The World War II Databook (London, 1993), 231-43, citado en Adam Tooze, The Wages of Destruction (New York: Viking Penguin, 2007), 294 y 727.

Para comprender la disparidad de cifras que nos encontramos en la literatura sobre la fuerza aérea aliada desplegada para Overlord (que, para el apoyo de la invasión, normalmente se sitúa entre 12.000 y 13.000 aviones de combate) y las campañas militares que siguieron en 1944 es conveniente conocer cómo estaba organizada la fuerza aérea aliada. No creo que sea necesario traducir lo siguiente, páginas 54-55 de
http://www.ibiblio.org/hyperwar/USA/USM ... pe1-2.html

Strategic Air Forces:

United States Eighth Air Force--a composite heavy bomber and long-range fighter force, commanded by lieutenant General James H. Doolittle. It comprised three air divisions (the 1st and 3d Divisions were equipped with B-17's, the 2d Division with B-24's) and operated primarily as a daylight precision-bombing force. This force was based in the United Kingdom, but later in the war two groups of its fighters used advanced fields on the Continent from which, when not engaged in escorting bomber forces, they operated as tactical fighters with the Ninth Air Force.

RAD Bomber Command--a force of heavy and medium bombers under command of Air Chief Marshal Sir Arthur T. Harris. This force, primarily a heavy night-bomber force, also operated on many daylight missions in the final phases of the war. It was based throughout on airfields in the United Kingdom.

Mediterranean Allied Strategic Air Force--a composite of United States and British forces. It consisted of the United States Fifteenth Air FOrce, under command of Lieutenant General Nathan F. Twining, and a R.A.F. unit (No. 205 Group), primarily a heavy night-bomber group. This force was based in Italy and was commanded by Lieutenant General Ira C. Eaker.

Tactical Air Forces:

United States Ninth Air Force--commanded initially by Lieutenant General Lewis H. Brereton and later by Lieutenant General Hoyt S. Vandenburg. It comprised a strong medium bomber force, the 9th Bombardment Division, commanded by Major General Samuel E. Anderson; the IX Tactical Air Command under Major General Elwood R. Quesada, a force of fighters and fighter-bombers designated to cooperate with the United States First Army; the XIX Tactical Air Command under Major General Otto P. Weyland, a force of fighters and fighter-bombers designated to cooperate with the United States Third Army; and appropriate air service, aviation engineer, and air defense commands. All of these forces were based initially in the United Kingdom and rapidly moved to the Continent as soon as adequate facilities became available.

R.A.F. Second Tactical Air Force--commanded by Air Marshal Sir Arthur Coningham. It comprised a day- and night-bomber force, No. 2 Group; No. 83 Group, a force of fighters and fighter-bombers assigned to cooperate with the British Second Army; No. 84 Group, a force of fighters and fighter-bombers assigned to cooperate with the Canadian First Army; No. 85 Group, a base-defense group operating fighters and night fighters; and appropriate maintenance and ancillary forces. All these forces were based initially in the United Kingdom and moved to the Continent as soon as adequate facilities were available.

Other Air Forces:

R.A.F. Coastal Command--a force of long-range patrol aircraft and torpedo- and rocket-firing aircraft. it was based principally in the United Kingdom, with some coastal reconnaissance units on Continental airfields. Air Chief Marshal Sir Sholot Douglas commanded this force, which operated with the Admiralty in the anti-submarine war.

R.A.F. Fighter Command--a day- and night-fighter force based in the United Kingdom and commanded by Air Marshal Sir Roderic M. Hill. Its chief function was the aerial defense of the Allied United Kingdom base; it also provided strike aircraft and fighter escort for the daylight missions of Bomber Command and Coastal Command.

Troop Carrier Forces--the IX Troop Carrier Command, commanded by major General Paul L. Williams; R.A.F. No. 38 and No. 46 Groups; and appropriate air service, maintenance, and ancillary units. . . . Shortly after D-day the IX Troop Carrier Command was assigned to the First Allied Airborne Army, commanded by Lieutenant General Lewis H. Brereton. No. 38 and No. 46 Groups were never assigned to this army, but they were made available for the airborne operations. Besides troop-carrying operations, these units carried emergency supplies for both air and ground units to forward airfields under the auspices of a Combined Air Transport Operation Room set up in the G-3 section of SHAEF.

En resumidas cuentas, la fuerza total de aviones de combate y no-combate desplegada por los aliados en junio de 1944 superaba los 30.000 aparatos. Otra cosa es la fuerza operacional (disponible, a mano) de esa fuerza total.

Saludos cordiales
José Luis
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Mensaje por Werto » Dom Ago 17, 2008 11:33 am

Hola.

Muchas gracias por las respuestas. Particularmente tenia la impresión de que la cifra era total era considerablemente superior.

Saludos Cordiales a Todos.
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